امروزه در همه جا صحبت از مشکلات اقتصادی و بیکاری جوانان و عدم وجود اشتغال پایدار هست اما تاحالا به این باور نرسیده ایم که مشکل کار کجاست ؟یکی ازراه حل ها خرید کالای ایرانی است البته در اینکه کالای ایرانی هم یک سرو گردن از کالاهای خازجی باید بالاتر باشد و جلوی قاچاق کالا هم گرفته شود ، بماند . اما ما باید کالای ایرانی بخواهیم. این افتخار نیست؛ این تفاخر غلطی ست که ما مارک های خارجی را در امور روزمره مان، ترجیح بدهیم به مارک های داخلی؛ در حالی که تولید داخلی در خیلی از موارد بسیار بهتر است. .امروزه که اسطوره کیفیت کالای خارجی در بی توجهی به کالای داخلی ریشه دوانده و به تبع آن ، علاوه بر از بین رفتن تولید داخلی و بیکار شدن کارگران، مشکلات و معضلات اجتماعی زیادی هم بوجود آمده است . ما باید جهت برون رفت از این مهم و برای تحقق حمایت از تولید داخلی و اقبال جامعه به سمت استفاده از تولیدات ملی باید اسطوره ی ذهنی کیفیت کالای خارجی در باور افراد جامعه ما بشکند و شکستن چنین باور غلطی، نیازمند توسل به ابزار فرهنگی است.
هر کالایی که از یک جامعه یا فرهنگ دیگر به جامعه ای دیگر صادر می شود بخشی از فرهنگ جامعه مبدا را با خود به جامعه مقصد منتقل می نماید و چه بسا فلسفه ی اصلی صدور و راهیابی آن کالا به جامعه مقصد انتقال همین فرهنگ جدید باشد، چرا که فرهنگ ها ، زیربناهای هر اجتماعی را تشکیل می دهند و تنها حاکم شدن فرهنگ است که می تواند بساط سلطه بر یک جامعه را پهن کرد. بسیاری از کالاهای وارداتی بر مبنای نیاز جامعه ی خودمان طراحی و تولید نشده اند بلکه با این هدف در بخشی از جامعه ما نیاز کاذب را بوجود آورده اند و بخش عمده ای با این نیرنگ از درآمد خانواده های ایرانی را بسوی خود جلب و از این طریق ، فرصت را از تولید کننده و کارگر ایرانی گرفته اند.
این نیازهای کاذب به کالاهای لوکس و فوق لوکس خارجی از طبقات جامعه هدف (ثروتمند)چنین کالاهایی ، آغاز می شود، اما با بهره مندی و کمک ابزارهای ارتباط جمعی، رسانه ها و شبکه های ارتباطی هم چون ماهواره و اینترنت، به مرور طبقات متوسط و کم درآمد جامعه نیز برای تهیه ی کالایی که در گذشته نه چندان دور این افراد هیچ جایگاهی در ذهن و زندگی برایشان نداشته تمایل نشان می دهند و در صورت تامین نشدن چنین کالایی، دچار احساس تبعیض در جامعه خواهند شد ، احساسی که تبعات اجتماعی فراوانی برجای می گذارد.
بدون تردید بخشی از تعصب مردم نسبت به برتری تولیدات کشورهای بیگانه به کم کاری نهادهای فرهنگی و رسانه ها باز می گردد. با مطالعه ای در چگونگی شکل گیری بسیاری از برندهای معروف در دنیا در می یابیم این برندها علاوه بر تلاش در تولیدات کیفی و حفظ این کیفیت، به خوبی از ابزار رسانه و تبلیغات بهره جسته اند، تبلیغات دامنه داری که با بازاریابی مناسب و سنجش نیاز مشتری و به تناسب زمان، هنوز هم ادامه دارد. در شرایطی که فضای رسانه ای کشور و تمامی ابزار تبلیغاتی بدون قید و شرط تنها در ازای دریافت پول بیشتر در اختیار معرفی و تبلیغ کالاهای خارجی قرار می گیرد، انتظار انتخاب کالای گمنام ایرانی از سوی خریدار چندان منطقی به نظر نمی رسد.
اما جهت از بین بردن اسطوره برتر بودن کالاهای خارجی توجه به موارد ذیل ضروری می باشد:
۱-بهبود فضای کسب و کار و سرمایه‌گذاری در کشور
۲-نیار سنجی تولید کننده ها از مشتری و تولید مطابق با برنامه و نیاز مشتری
۳-نظارت بیشتر به کیفیت محصولات تولیدی
۴-بهره گیری تولید کننذگان داخلی از ظرفیت رسانه و تکنیک مناسب و به روز بازاریابی و فروش
۵-معرفی کالای ایرانی ،ویژگی ها و قابلیت های آن از طریق ابزار رسانه
۶- نظارت بر تبلیفات کالای خارجی (واقعیت محصول تبلیغ شود)

بهره گیری از موارد فوق می تواند افراد جامعه را با مزیت برندهای ساخت داخل که قیمتی به مراتب مناسب تر از نمونه ی خارجی خود دارند آشنا ساخته و مخاطب فهیم ایرانی را در انتخاب و خرید کالای ایرانی ترغیب و تشویق و راضی نگه دارد.
تولید کننده وطنی از یک سو باید کیفیت کالاهایشان را ارتقا دهند و از سوی دیگر مقررات و کنترل شدیدی بر ورود کالاهای مشابه صورت گیرد، در غیر این صورت مردم نه ترغیب به خرید کالای ایرانی می شوند و نه ازخرید خود راضی خواهند بود.
واقعیت آن است که چه بخواهیم و چه نخواهیم گرایش به سمت مصرف کالاهای خارجی در کشور ما وجود دارد و آثار و عوارض سوء آن در همه جنبه های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور قابل مشاهده است . برای اصلاح این عادت ناپسند باید دست به دست هم بدهیم و از راه های درست وارد شویم تا تحقق کامل اهداف جهاد اقتصادی را شاهد باشیم.
دستگاه ها و ارگان های اقتصادی و به ویژه وزات صنعت و معدن و تجارت و همچنین گمرکات کشور باید مانع واردات بی رویه کالاها و محصولات خارجی دارای مشابه داخلی شوند زیرا تجربه نشان داده بسیاری از کالاهای خارجی بی کیفیت با قیمت های گزاف به دست مخاطبان می سد در حالی که نمونه های داخلی علاوه بر قیمت مناسب از کیفیت خوبی برخوردارند. به دلیل واردات بی رویه در سالهای اخیر بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل شده و هر روز بر آمار بیکاران افزوده می شود در حالی که با حمایت از کالا و محصولات ایرانی می توان آمار اشتغال را افزایش داد.
در پایان باید گفت جهت رونق اقتصادی : مردم از یک سو در خریدهای خود از کالاهای ایرانی استفاده کنند و از سوی دیگر همه دستگاه های دولتی بر وظایف خود به خوبی عمل کرده و با اقدامات پیشگیرانه مانع ورود قانونی بیش از حد کالاهای خارجی و همچنین قاچاق این محصولات شده و از تولید کننده داخلی حمایت و در همه مکانها اعم از وزارت خانه ها ، سازمانها ، ادارت دولتی و خصوصی و…از کالاهای ایرانی استفاده شود.
همایون رنجبر
مدیر سایت کلهر نیوز

این خبر را به اشتراک بگذارید :