کلهر نیوز : لطفا خودتان را برای مخاطبان کلهر نیوز معرفی کنید ؟

سرهنگ مهندس کیومرث چراغی جانباز و آزاده هشت سال دفاع مقدس و کارشناس ارشد بهداشت و تغذیه – فیزیولوژیست ورزشی – مربی درجه یک ملی- و کارشناس دادگستری در امور حوادث ورزشی هستم.

کلهر نیوز: جناب چراغی شما چطور و در کجا جانباز شدید؟
بنده در جبهه های غرب در سالهای ۶۴ و ۶۵ و سال ۶۶ هم با توجه به مجروحیت مجدد توسط دشمن بعثی اسیر شدم .

کلهر نیوز: ورزش کوهنوردی را از چه سالی شروع کردید؟
بنده ورزش وزنه برداری را در سال ۶۱ زیر نظر مرحوم پدرم که از قهرمانان وزنه برداری و داور درجه یک ملی بود را شروع کردم . و تاقبل از اسارت ۱۴ بار قهرمان جوانان ایران ، باشگاههای ایران ، ارتشهای ایران و دانشجویان ایران شدم . که طی مدت ورزشی ام تا قبل از اسارت ۲ بار تیم جوانان ایران به خارج از کشور اعزام شد که اینجانب هر دو بار بعلت مقارن شدن اعزام تیم با زمان عملیات در جبهه ، اینجانب حضور در جبهه های حق علیه باطل را بر مقام آسیایی ترجیح دادم .
قابل ذکر است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اینجانب بعنوان اولین کسی بودم که مدال قهرمانی خودم را بعنوان نماینده آزادگان به پیشگاه مقام معظم رهبری تقدیم داشتم که مورد قبول واقع و اینجانب نیز مورد تفقد معظم له قرار گرفتم .
( باتوجه به شدت جراحات بعد از اسارت بمدت هشت ماه تمام تمرینات سخت و طاقت فرسا را شروع کردم ، چون هدفم تقدیم مدال قهرمانی به رهبرمعظم انقلاب بعنوان تشکر از ایشان در خصوص مورد تفقد قرار دادن آزادگان بود و از طرفی ملت بداند آزادگان حتی با اسارت هم کمر خم نکردند و …. و … . و خدا هم یاریم کرد و با مجروحیت و فشار اسارت و … یکبار دیگر قهرمان شدم .)
بنده کوهنوردی را از مرداد ماه ۸۹ بصورت کاملا علمی با انجام مطالعات دقیق علمی شروع کردم .

کلهر نیوز : چه عاملی باعث شد که شما به ورزش کوهنوردی روی بیاورید؟
ورزش کوهنوردی ورزشی کاملا علمی ، تکنیکی، فنی، با آماده گی جسمی و روحی بالا می باشد . که این خصوصیات نیز در ورزش وزنه برداری هم قابل لمس برای بنده بوده ، اما کوهنوردی ورزشی بسیار مفرح و روح بخش با همنوردانی که گویشها ، قومیتها ، و…در آن مطرح نبود و که این موضوع باعث علاقه بنده به این رشته ورزشی شده است .

کلهر نیوز: ورزش چه تاثیری در زندگی شما داشته است؟
من با قاطعیت عرض می کنم هرگز در برابر اساتید کوهنوردی ، حتی خودم را هم شاگرد نمی دانم .
ورزش در زندگی وسیله ی است که به اهداف اصلی در زندگی برسی .
بنابر این هرگز هدف نیست .
ولی وسیله ای است بسیار کار آمد .
همانطور که عقل سالم در بدن سالم است .
ورزش باعث میشود که از خیلی لغزشها مصون باشید باعث میشود تفکرت را سالم نگه داری و بهترین خاصیت فیزیکی آن هم ، داشتن جسمی سالم و قوی است و …..

کلهر نیوز : شما در این سالهای طولانی که به ورزش کوه نوردی مشغول هستید قطعا تجربیات زیادی کسب نموده اید ، چطوری میخواهید این تجربیات رو منتقل کنید؟
بنده هنوز بعنوان شاگرد درس پس میدهم ، هر چند مدت ۳۰ سال بعنوان یک مربی حرفه ای با حکم مربیگری درجه یک ملی و بین المللی ورزشکاران ملی و با اخلاق وبا صاحب مدراج بالای دانشگاهی تحویل جامعه داده ام لیکن هنوز شاگردم .
همچنین مدت یک سال است که کانالی در فضای مجازی باز کرده ام که مستندترین اطلاعات علمی ورزش کوهنوردی و تغذیه و بدنسازی را در آن به اطلاع دوستان می رسانم .
در همین گفتگو بنده اعلام آماد گی میکنم که بهر نحوی می توانم خدمتگذار مردم استانم باشم . اگر دستهای پشت پرده مقرضان اجازه بدهد و اگرمسئولین مربوطه ضوابط را جایگزین روابط ها بکنند .
خودم هم بشدت متاثرم که چرا صد در صد در خدمت جوانان غیور استانم نیستم تا بتوانم حاصل ۳۵ سال تجربه ی ورزشی که مزین به اطلاعات علمی و تحقیقاتی بنده است ، در اختیار آنان قرار دهم .
البته بنده به تنهایی تلاش فراوان کردم لیکن بهر علتی ، کارشکنی بسیار بیشتر از همکاری بود .

کلهر نیوز : آیا حاضر هستید که تجربیات و دانش گرانقدر خود را که ماحصل سالها تلاش هست را بصورت کتاب در اختیار جامعه هدف قرار دهید ؟
بله ، قطعا اگر حمایت مسئولین باشد .

کلهر نیوز : چه کسانی از شما حمایت کرده‌اند و از چه کسانی گلایه مندی؟
چه کسی از بنده حمایت کرده .!!!!!!!!!!!!!!!!!!! واقعا واقعا بشدت دلم گرفت .
تنها کسی که از بنده بصورت نمادین و سمبلیک حمایت معنوی و اجتماعی کرد مدیران روزنامه باختر بخصوص جناب سعادت و جناب بیدخت بودند .
که عمیقا درک کردند که این صعودها با حدود ۵۰ صعود بلند در سال چه خارجی چه داخلی ، اولا توسط یک جانباز انجام می شود که فوق العاده سخت و غیر قابل دسترس است . آنهم در سرما و گرما در کولاک و برف در رعد و برق در بی آبی و خطرات جانی غیر مترقبه .
دوماه با صرف هزینه سنگین برای هر صعود و …..
ولی حتی یک مسئولی که صدقه سر شهدا و خانواده شهدا شده اند مسئول یک خسته نباشید لفظی هم به بنده و تیم بنده نگفتند.
که خدای ما از آنها نگذرد که اینقدر گندم نما و جو فروشند . یعنی در ظاهر و در مواقع مناسب که بنفع شان است شهید شهید شعارشان است . ولی در عمل …..
به شخصه خدمت مسئولین مربوطه در خصوص فعالیت هایم رفتم اینقدر برخوردشان سرد و تحقیر آمیز بود که فکرش هم آزاردهنده بود.
رفتن بنده پیش مسئولین محترم جهت حمایت ، ولی درجواب پاسخ بنده که عرض می کردم مسئول محترم این عمل نمادین بنده که زنده نگه داشتن یاد و خاطرات شهدا در جامعه است را بهر نحوی که صلاح می دانید نشردهید ، اینان بود(هر کدام حرف یک مسئول است)
خودت برو درب منزل شهید و بگو این کار را کردی .
حیف یک روز از صعودت گذشته ،اگر دیروز میامدی خوب بود .
وقت این کارها را نداریم .
مدرکی داری که ثابت بکنی که رفتی قله (حالا حکم صعود وعکس صعود در دستش دارد نگاه می کند) .
ما بودجه برای زدن چنین بنرهایی نداریم .

کلهر نیوز : آرزوی ورزشی شما چه می باشد ؟
آرزویم این است که تا توان دارم با این کاری که ۶سال است شروع کرده ام یاد شهدا را در جامعه اجتماعی جامعه ، نه در جامعه سیاسی و جناحی ، زنده نگه دارم .
آرزو دارم سفیر ورزش ایران در جوامع دنیا باشم و حقیقت مردانگی مردان دفاع مقدس و مدافعان حرم را از بام (قلل) کشورها ، با اهتزاز بنرهای شهدا به گوش مردم دنیا برسانم .
که در این زمینه در حساس ترین موقعیت سیاسی ایران در سال ۹۱پیام شهدای هسته ای کشور عزیزم را از بام اروپا با نصب بنر فریاد زدم .
دریغ دریغ دریغ و هزاران تاسف ار اینکه در ایران مسئولی نبود که بگوید خسته نباشید .

کلهر نیوز : لطفا عناوین ، مقام ها و صعودهای خود را برای مخاطبان ما ذکر کنید ؟
بنده بیش از ۲۰۰ بار با هزینه شخصی خودم قله های بالای ۴۰۰۰متر ایران را با این وضعیت جسمی ام که از نظر پزشکان معالجم بسیار خطرناک و حتی باعث تسریع در روند بیماری میشود صعود کردم . فقط یک سوال می پرسم هزینه ی یک سفر از کرمانشاه به خاش و قله تفتان چقدر میشود و با یک پراید چند روز طول می کشد هم قله را بروی وهم رانندگی کنی و …
فقط این را عرض کنم بنده فقط ۳۲ بار طی این شش سال کوهنوردی با آن وضعیت جسمیم بر فراز قله دماوند با به اهتزاز در آوردن بنر شهدای گرانقدر ایستا ده ام، که وقتی کوهنوردان دیگر استانها حین صعود متوجه وخامت حالم میشدند و وقتی از هدف و انگیزه ام با خبر می شدند زبان به تحسین و ….. می گشودند و با دادن آدرس بعد هم با پیگیری ، اینجانب را به استانشان جهت صعودی نمادین و …. دعوت میکنند و با افتخار از این صعود یاد می کنند .
گروه راسخون سری جدید صعودش بمناسبت عملیات مرصاد و شهدای مرصاد به قلل شیرکوه یزد با ارتفاع ۴۱۵۰ هزار، کرمان با ارتفاع۴۲۵۰ ، الوند همدان ۳۶۸۰ ، بینالود مشهد با ارتفاع ۳۳۰۰ طولانی ترین مسیر صعود و هفته بعد هم دماوند بام ایران که صعود می کنیم . با صعود به اشترانکوه لرستان با ارتفاع ۴۱۵۰ جمعا ۶ صعود در یکماه داشته ایم .که اگر کوه پرآو در کرمانشاه را هم به حساب بیاوریم جمعا ۷ صعود در این ماه انجام داده ایم .

کلهر نیوز : چرا اسم گروه خود را راسخون انتخاب کرده اید؟
راسخون کلام قرآن است و بمعنای راست قامتان معنی شده . بنابر این راسخون کرمانشاه که برای بنرهای شهدای عالی مقام انتخاب شد ، و کرمانشاه در کنار راسخون قرار گرفت ، این بود که مردم غیور استان کرمانشاه هشت سال با تمام سختیهای دفاع مقدس (بمباران ، انواع کمبودهای اجتماعی ورفاهی)ضمن اینکه ساختند جبهه های جنگ را با فرزندانشان ، و همچنین انواع پشتیبانی های مالی حمایت و یاری کردند، و دلاورانه ایستادند تا دشمن ذلیلانه زمین بخورد ، پس این کانال هر کاری بکند هر توانی داشته باشد نمی تواند قطره ای از اقیانوس رشادت ها ، جوانمردی ها ،ایثارگری های هم استانی های خوبم و شهادت عالمانه و آگاهانه و ایثارگرانه ی شهدای عزیز را درک کند . پس با افتخار تمام میگوییم ( راسخون کرمانشاه ) .

کلهر نیوز: شما هر صعود را به نام یک شهید اختصاص داده اید هدف از این کار و برنامه آینده صعود هایت مطابق با این رویه هست یا خیر؟
بله ادامه دارد همانند ۶ سال پیش

کلهر نیوز : آیا بنیاد جانبازان و امور ایثارگران در این راستا تا به حال به شما کمک کرده است؟
۳۴ بار دماوند در ۶سال را در پرونده یک جانباز به حساب بیاورید کافی است . ودر طی این مدت بیش از ۲۰۰صعود با نام نورانی یک شهید والامقام اختصاص داشته .
و تا توان دارم وتا آخرین حد بی احترامی بعضی مسئولین مربوطه ، و بی محلی بعضی مسئولین دیگر ، با افتخار با سر بلندی این وظیفه ی نمادین هر چند کوچک را انجام خواهم داد و با این کار زنده ام .
همانطور که رهبر معظم فرمودند:
زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتراز شهادت نیست . برای من همین کافیست که حتی در این راه جانم را در صعود ها هم فدا کنم .
بنیاد شهید و امور ایثار گران با کم میلی متاسفانه هیج کمکی در این راستا نکرده است . وچنان از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کردند که وصفش هم در ذهن نمی گنجد .

کلهر نیوز : توصیه شما به ورزشکاران و به خصوص جوانان عزیز دیار و شهرمان ؟
جوانان عزیز و خانواده های محترم ، مهمترین عامل پیشرفت یک جوان در معقوله ورزش ، علاقه مندی عقلانی و تحقیقی در انتخاب رشته مورد نظر و درمرحله بعدی ورزش کردن همراه با دانستن علم آن می باشد . هرچند فاکتورهای اساسی دیگر هم مورد توجه است .

کلهر نیوز: و سخن آخر؟
حرف آخر بنده به ورزش شهرمان ، این است که اگر احترام به پیشکسوت بدون در نظر گرفتن هر رده ورزشی که داشته و یا ما در چه رده ای هستیم .
و رعایت نظم و نزاکت حین ورزش کردن و تا نهایت کامل مخفی نگه داشتن ظواهر فیزیکی بدن در انظار ، در ما قلیان نداشته باشد .
ورزش ما وسیله ای برای اهداف انسانیت بودن پیش نمی رود .
نهایت ورزش را بگذاریم به اینکه به نهایت انسانیت برسیم تا خود بخود ورزش ما ماندگار گردد .
جمله ای در تکمیل این عرایضم ، مرحوم جهان پهلوان تختی و دهها قهرمانی که باید حتما فکر و تعمق کنی تا به خاطراتتان خطور کند .

با تشکر از استاد کیومرث چراغی که وقتشون را در اختیار ما گذاشتند . امیدوارم مردم و بخصوص مسئولین قدر اسطوره هایی چون شما را بیشتر بدانند.
به امید موفقیت و کسب افتخارات بیشتر شما و همه ورزشکاران کرمانشاهی

این خبر را به اشتراک بگذارید :