تا چند سال قبل تحقیقات گویای این امر بود که ورزش کردن در حالت ناشتا فواید بی شماری از جمله چربی سوزی مناسب را به همراه دارد. تحقیقات اخیرحکایت از آن دارد که ورزش كردن در هنگام صبح در حالت ناشتا مي تواند ، در روند چربي سوزي تاثير داشته باشد.

اما چون شما چند ساعتی هست كه چيزي نخورده ايد و بدن شما ذخاير قندي خود را در هنگام خواب مصرف نموده ، براي تامين انرژي سراغ پروتئين های بدن مي رود .

از طرفی چون میزان سطح هورمون کورتیزول در صبح بالا است و فعالیت های ورزشی می تواند شرایط استرس زا تلقی گرددموجب ترشح بیشتر این هورمون میگردد. افزایش کورتیزول موجب تجزیه پروتئین بدن (عضلات) و تبدیل آن به گلوکز می شود.

همچنین سطوح پایین گلیکوژن در هنگام فعالیت های ورزشی با حالت ناشتا باعث آزاد سازی بیشتر کورتیزول و تجزیه پروتئین بدن می شود که گذشته از تحلیل عضلات، در سیستم ایمنی بدن نیز اختلال ایجاد می کند. بنابراین در این شرایط شما عضلات خود را نیز قربانی می کنید. پس بهتر است که روز خود را با یک صبحانه مختصر و زود جذب آغاز کنید و ۴۵ دقیقه بعد به ورزش بپردازید تا در این زمان نیز سیستم قلبی عروقی به آماده گی تحمل فشار رسیده باشد .

و یا اگر با وضعیت ناشتا تمرین می کنید حداکثر ۲۰ الی ۳۰ دقیقه ورزش هوازی را با شدت متوسط (۷۵%توان)لحاظ کنید تا اثرات مخرب کورتیزول را به نوعی کمتر کرده و سپس صبحانه كامل ميل فرمایید.

 

کیومرث چراغی – کوهنورد ،کارشناس ارشد بهداشت و تغذیه و فیزیولوژیست ورزش و مربی درجه یک بین الملل

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :