به گزارش کلهرنیوز به نقل از تسنیم کرمانشاه، خشکسالی‌ها و کاهش ذخایر آبی در چند سال گذشته و تداوم آن در امسال مشکلات بسیاری را در بخش‌های مختلف ایجاد کرده و این در حالی است که بیشترین مصرف آب مربوط به بخش کشاورزی و محصولات پرآب بر است.

ارتفاع متوسط بارش استان از ابتدای سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تاکنون ۲۸۹ میلیمتر است که نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۳۰۰٫۴ میلیمتر ۳٫۸ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه بلندمدت با ۴۴۹٫۴ میلیمتر بارش ۳۵٫۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین بیشترین مقدار بارندگی استان از ابتدای سال آبی تاکنون در ایستگاه پاوه به مقدار ۶۳۰٫۲ میلیمتر و کمترین در ایستگاه سومار به مقدار ۹۸٫۱ میلیمتر است.

این کاهش بارندگی‌ها در حالی است که در استان کرمانشاه حدود ۵۰۰۰ چاه غیرمجاز و ۱۰ هزار چاه مجاز وجود دارد که همین چاه‌های مجاز نیز با توجه به اینکه نظارتی بر میزان آب مصرفی آن‌ها وجود ندارد خود عاملی برای از بین رفتن ذخایر آب‌های زیرزمینی محسوب می‌شوند.

شهلایی مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمانشاه با اشاره به اینکه میزان بارش‌های امسال نسبت به سال گذشته چهار درصد و نسبت به بلندمدت ۳۵ درصد کاهش یافته است اظهار داشت: این کاهش در دبی رواناب‌ها و رودخانه‌های اثرات بیشتری داشته است.

وی عنوان کرد: دبی رودخانه نسبت به بلندمدت ۶۸ درصد و چشمه‌ها نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افت داشته است.

شهلایی با بیان اینکه همه این مسائل سبب می‌شود سطح کشت در منطقه کنترل شود گفت: کشت‌هایی که در قالب چاه‌های مجاز اتفاق می‌افتد باید کنترل شود که بیش از مجاز کشت نشود.

وی افزود: با وجود بارش رحمت الهی در چند روز اخیر همچنان میزان بارش‌ها نسبت به دوره مشابه سال قبل و دوره بلند مدت کاهشی است و بنا براین حفاظت از منابع آب و مدیریت مخازن سدهای ذخیره ای استان، اجتناب ناپذیر است.

شهلایی گفت: در صورتیکه بخواهیم از وضعیت موجود با کمترین تنش عبور کنیم لازم است تصمیماتی را در ابتدای سال بگیریم که یکی از آن‌ها ممنوعیت کشت برنج در تمامی شهرستان‌های استان است.

زنگنه تبار فرماندار صحنه نیز گفت: با توجه به اینکه بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی می باشد باید بر اصلاح الگوی کشت مناسب و کم آب توسط جهاد کشاورزی اقدامات جدی صورت گیرد و بر لزوم انجام کارهای ترویجی -آموزشی در خصوص سطح کشت انواع محصولات در سطح شهرستان اقدام شود.

وی با اعلام ممنوعیت کشت برنج در شهرستان صحنه در امسال عنوان کرد: مقرر شده تا از طریق امورآب شهرستان، جهادکشاورزی به دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاهایی که اقدام به کشت برنج می‌کنند اطلاع‌رسانی شود.

زنگنه‌تبار افزود: کشت برنج در شهرستان صحنه در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۲۰۰ هکتار بوده که با پیگیری‌های مستمر توسط ادارات به ۱۳۰ هکتار کاهش پیدا کرده و انتظارمی رود در امسال به صفر برسد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :