به گزارش کلهرنیوز به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، گردشگری مذهبی از جمله مهم‌ترین گونه‌های سفر و گردشگری در جهان است که انگیزه اصلی آن به جهت باورها و اعتقادات دینی همواره پذیرای گردشگر و زائرین در جهان بوده و سبک و سیاق آن با سایر گونه‌های سفر و گردشگری متفاوت است. به طوری که در سال‌های اخیر افراد با گرایش‌ها و ادیان و مذاهب مختلف نیز به این ابر رویداد فرهنگی، اجتماعی و دینی علاقه‌مند شده و بخش مهم و قابل تأمل و توجه از سفر و گردشگری مذهبی در جهان را راهپیمایی اربعین به خود اختصاص داده است.

این میراث معنوی با عظمت به لحاظ معنی و مفهوم و به لحاظ آیینی، با اشتیاق و شور روزافزون، یکی از بی‌نظیرترین میراث معنوی زنده بشری را رقم زده است و کرمانشاه که به دروازه کربلا معروف است یکی از مناسب‌ترین شهرهای گذرگاهی مرزی برای فعالیت‌های گردشگری – زیارتی؛ به ویژه به عنوان گذرگاه مرزیِ کنگره عظیم اربعین و تردد عمده ی زائران عتبات عالیات و از مطمئن ترین مناطق غرب کشور برای فعالیت های تجاری و اقتصادی است؛ بنابراین ضرورت دارد توسعه آن در بستر برنامه ریزی صحیح و مدیریت اصولی قرار بگیرد.

 آیین مقدس اربعین رسانه‌ای برای اعلام موجودیت و وحدت شیعیان در سراسر جهان است

علیرضا فرهادی در گفتگو با مرصاد، اظهار داشت: آیین های حسینی از مهم ترین و تأثیرگذارترین مراسم جمعی شیعیان است که از حیث تأسیس، تکوین و کیفیت اجرا عمدتا با زمینه هایی از فرهنگ عامه عجین شده اند.

این جامعه شناس و مدرس دانشگاه افزود: راهپیمایی اربعین و حضور با شکوه جمع کثیری از مسلمانان از سراسر جهان توانسته است مسیر جدیدی را از توسعه گردشگری مذهبی به عنوان یک  برند گردشگری به همراه داشته باشد.

وی گفت: راهپیمایی اربعین، علاوه بر فرصتی برای زیارت می‌تواند کارکردهای گوناگونی به همراه داشته باشد. زیارت عتبات عالیات به عنوان یکی از اصلی‌ترین اغراض سفر شرکت کنندگان است.

فرهادی ادامه داد:  همچنین راهپیمایی اربعین، کارکرد هویت‌یابی فردی و جمعی نیز دارد چرا که شرکت کنندگان، علاوه بر آشنایی با اصول اساسی فرهنگ مذهبی با اصول دیگری از جمله عشق به خانواده آشنا می‌شوند. این آیین مقدس با جمعیت انبوه و میلیونی که گرد هم می آورد، رسانه‌ای است برای اعلام موجودیت و وحدت شیعیان در سراسر جهان و فرصتی برای شناساندن فرهنگ و مذهب  اسلامی مردم دنیا  است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: حضور میلیون ها نفر در سرزمین عراق که به عنوان یکی از مناطق نا امن خاورمیانه در جهان مطرح شده است، خود عنصری است که خواهد توانست ذهنیت‌های منفی به وجود آمده را که خود عامل مهمی در مراودات سیاسی و منطقه ای به شمار می رود، تقلیل دهد.

این استاد مدرس دانشگاه افزود: نکته قابل توجه دیگر این است که در رویداد پیاده‌روی اربعین نه تنها آسیب‌های فرهنگی و اخلاقی به حداقل ممکن می‌رسند بلکه این رویداد بستری را برای رشد اخلاقیات روحیه جمعی و تقارب فرهنگی فراهم می‌آورد و در طول مدت این گردهمایی بزرگ افراد مختلف طیفی از مشترکات اعتقادی و فرهنگی را در قالبی همگن به نمایش می‌گذارند و نهایتا به بلوغ فکری و رشد معنوی می‌رسند.

وی گفت: راهپیمایی اربعین به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای گردشگری مذهبی در سال های اخیر توانسته است در توسعه گردشگری مذهبی منطقه با محوریت کشور عراق سهم بسزایی ایفا کند. لذا این میراث معنوی با عظمت که به لحاظ معنی و مفهوم و به لحاظ آیینی، با اشتیاق و شور روزافزون ، یکی از بی نظیرترین میراث معنوی زنده بشری را رقم زده است.

قدمت گردشگری مذهبی به قدمت تمامی ادیان است

احسان احمدی نصر اظهار داشت: گردشگری مذهبی یکی از ظرفیت‌هایی است که امروز دنیای گردشگری به آن می‌پردازد، هنگامی که به مناطق و استان‌هایی که دربردارنده جایگاه و ساختار مذهبی است و به عنوان یک جذابیت گردشگری تعریف می‌شود نگاه می‌کنیم می‌بینیم که این جذابیت‌ها به انتخابی برای گذراندن اوقات فراغت و سفر تعریف می‌شوند که این فرآیند تاریخی و مذهبی گونه در اقتصاد آن سرزمین تاثیرگذار است.

این فعال حوزه گردشگری و مدرس دانشگاه گردشگری مذهبی از قرن‌ها پیش در سراسر دنیا وجود داشته و قدمت آن به قدمت فرهنگ دینی تمامی ادیان است.  و به سفر‌هایی اطلاق می‌شود که اصلی‌ترین هدف آن‌ها تجربه مذهبی باشد، ممکن است گردشگران مذهبی بار‌ها به مکانی مذهبی بروند و یک بار رفتن به آن مکان، آن‌ها را از سفر‌های مکرر باز نمی‌دارد.

کرمانشاه می‌تواند به یکی از رکن‌های گردشگری مذهبی تبدیل شود

احمدی گفت: با اشاره به اینکه استان کرمانشاه در زمینه گردشگری مذهبی ظرفیت‌های متعددی دارد که اربعین نمونه‌ای از آن است، افزود: داشته‌های مذهبی این استان موجب جذب گردشگر با جامعه هدف خاص برای زیارت از این بقاع متبرکه و بنای مذهبی شده و در واقع به هدف گردشگری آنان تبدیل شده است.

وی  گفت: زوار کربلا از بقاع متبرکه موجود بر سر مسیر می توانند استفاده کنند، پتانسیلی که استان کرمانشاه به عنوان ورودی عتبات عالیات در بحث گردشگری مذهبی دارد می‌تواند به عنوان یکی از رکن‌های گردشگری در بخش مذهبی تبدیل شود.

گفتنی است سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چندی پیش در سفر به کرمانشاه با اشاره به بازگشایی مرز خسروی در ۲ سال گذشته، اظهار داشت: با ظرفیت زائران اربعین که یک موقعیت جدید گردشگری زیارتی برای این استان به شمار می رود برای استان کرمانشاه می توان یک مزیت جدید تعریف کرد که رشد فرهنگی و اقتصادی استان را به دنبال داشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، گردشگری مذهبی و جذب گردشگر امروز به یکی از محوری‌ترین مسائل استان کرمانشاه تبدیل شده و ایجاد زمینه‌های لازم جهت جذب گردشگر در این استان آینده روشنی در این حوزه را نوید می‌دهد.

مرز خسروی در استان کرمانشاه نزدیکترین مکان به کربلا است و کرمانشاه از سالیان قدیم میزبان زائران اباعبد‌الله(ع) بوده است و یکی از مناطقی است که با عنایت به شرایط ویژه امکان جذب گردشگر مذهبی داشته که باید این صنعت رونق یافته و زمینه‌های رونق آن را ایجاد کرد.

استان کرمانشاه صد‌ها کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق داشته و نزدیک‌ترین استان کشور به عراق و کربلای معلی و نجف و بغداد است و معمولاً زوار ایرانی و حتی عراقی مرز خسروی در استان کرمانشاه را برای تردد برگزیده و از این مرز برای تردد خود استفاده می‌کنند. امنیت حاکم در مرز و مسیر تردد و نزدیکی به شهر‌های کربلا، نجف، کاظمین، مشترکات فرهنگی سبب این استقبال زوار دو کشور شده است.

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :