به گزارش کلهرنیوز به نقل از مرصاد،در ماده ۳ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت آمده است وزارت راه و شهرسازی مکلف است امکان استفاده مجدد از امکانات دولتی مربوط به تامین مسکن خانوار را برای خانواده‌ها پس از تولد فرزند سوم و بیشتر فراهم کند و این خانواده‌ها می‌توانند صرفا برای بار دوم از همه امکانات دولتی در این خصوص استفاده کنند.

همچنین بر اساس ماده ۴ قانون مذکور به منظور تحقق بند «چ» ماده (۱۰۲) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، دولت مکلف است یک قطعه زمین یا واحد مسکونی حداکثر به میزان ۲۰۰ مترمربع منطبق با ضوابط حد نصاب تفکیک بر اساس طرح‌های هادی روستایی و شهری یا طرح‌های جامع و تفصیلی شهری مصوب برای ساکنین در روستاها یا شهرهای کمتر از ۵۰۰ هزار نفر پس از تولد فرزند سوم و بیشتر به صورت مشترک و با انصاف به پدر و مادر اعطا کند.

این اراضی باید در همان محل بر اساس هزینه آماده‌سازی فقط برای یکبار به صورت فروش اقساطی با دو سال تنفس و هشت سال اقساط اعطا شود و سند مالکیت، پس از پرداخت آخرین قسط، ظرف حداکثر یک ماه، به مالکین تحویل داده خواهد شد.

متاسفانه با گذشت چند سال از تصویب قانون طرح جوانی جمعیت تاکنون به خانوارهای دارای فرزند سوم و بیشتر که برابر تاریخ درج شده در قانون مصوب در شهرستان اسلام‌آبادغرب هیچ‌گونه زمینی واگذار نشده است.

رحیمی؛ یکی از متقاضیان طرح زمین رایگان در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت درگفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، گفت: بنده جزو اولین نفراتی بودم که ثبت‌نام کردم، فرزند سوم من دو ساله شده اما هنوز خبری از واگذاری زمین رایگان در اسلام آبادغرب نیست.

آماده‌سازی و تسطیح زمین در اسلام‌آبادغرب
مهدی پرویزی؛ معاون امور عمرانی فرماندار اسلام‌آبادغرب در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، گفت: در این زمینه مصوبه استانداری کرمانشاه را داریم که از ۲ هزار واحد واقع در ۴۹ هکتاری طرح نهضت ملی مسکن در شهر اسلام‌آبادغرب، ۲۰۰ واحد به متقاضیان طرح ملی مسکن واگذار شود.

وی افزود: مرحله آماده‌سازی و تسطیح زمین جزو مصوبات سفر مهرماه استاندار به شهرستان بود که به‌صورت ۱۰۰ درصدی انجام شده است.

تهیه زمین برای ۱۵۰ نفر مازاد مشروط بر تأمین زمین است
کامران ناظری‌زاده؛ رئیس اداره راه و شهرسازی اسلام‌آبادغرب نیز در گفتگو با خبرنگار مرصادنبوز، اظهار داشت: به واسطه ثبت‌نام‌هایی که در سامانه نهضت ملی مسکن شکل گرفت و پس از پالایش داده‌ها توسط بنیاد مسکن آمار متقاضیان واجد شرایط به ۴ هزار و ۸۰۰ نفر رسید.

وی افزود: طبق وظایف تفکیک شده، تهیه زمین برعهده راه و شهرسازی است که در این راستا شناسایی زمین و اخذ استعلام‌های مربوطه از دستگاه‌های ذی‌صلاح برعهده ماست که استعلام امور اراضی یکی از این موارد است.

ناظری‌زاده گفت: هم‌اکنون بالغ بر ۱۰۰ هکتار زمین آماده توافق داریم اما امور اراضی با هیچ‌کدام از آنها موافقت نمی‌کند که جلسات متعدد شورای مسکن در شهرستان و استان با حضور مدیران ارشد استانی برگزار شده اما امور اراضی برای تغییر کاربری این زمین‌های کشاورزی موافقت نمی‌کند.

وی افزود: یک پروژه ۱۲۰ واحدی مربوط به طرح نهضت ملی مسکن به‌صورت آپارتمانی در جوار مسکن مهر طلاب در شهر شهید سلیمانی بدره‌ای در دست احداث است و یک پروژه ۴۹ هکتاری موسوم به زمین‌های ارتش در دست اقدام داریم که همه تشریفات و ملزومات اداری آن انجام شده و منتظر انتقال سند زمین بنام دولت هستیم تا سریعاً واگذاری زمین‌ها آغاز شود و غیر از این امور اراضی با بقیه زمین‌ها مخالفت کرده است.

رئیس اداره راه و شهرسازی اسلام‌آبادغرب گفت: در طرح جوانی جمعیت ۳۵۰ نفر ثبت‌نام کرده که طبق مصوبه استانداری از طرح ۴۹ هکتاری ۲۰۰ واحد به این متقاضیان واگذار می‌شود اما تهیه زمین برای ۱۵۰ نفر مازاد مشروط بر تأمین زمین است که ما زمین را تهیه و با مالکین توافق کرده‌ایم اما امور اراضی با توافقات صورت گرفته مخالفت می‌کند.

وی افزود: ۵۰۰ نفر از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان که ودیعه را واریز کرده‌اند در اولویت واگذاری زمین هستند.

ناظری‌زاده گفت: وظایف مربوط به راه و شهرسازی در این طرح به‌طور کامل انجام شده و کارهای بر زمین مانده خارج از دستگاه و اداره ما است.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، طرح نهضت ملی مسکن در ادامه طرح مسکن مهر راهی برای خانه‌دار شدن و حمایت دولت از اقشار کم‌درآمد است، همچنین طرح واگذاری زمین رایگان طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت یک مشوق خوب برای این مهم است اما کمبود زمین در شهرستان‌هایی نظیر «اسلام‌آبادغرب» در استان کرمانشاه پاشنه آشیل این طرح‌ها است.

نکته جالب توجه اینکه دولت می‌خواهد مسکن بسازد و به مردم زمین رایگان بدهد اما زمین مورد نیاز و به اندازه کافی در اختیار ندارد و از سویی دوباره مردم پای توافق آمده‌اند که زمین در اختیار دولت بگذارند اما یک دستگاه دولتی نظیر امور اراضی که طبق قانون اساسی کشور با تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی مخالفت می‌کند و با این اوصاف هزاران نفر ساعت مطالعه و جلسات توافقات مدیران و مردم به هدر رفته و هزاران نفر در انتظار خانه دار شدن معطل و بلاتکلیف مانده‌اند.

بدیهی است رفع این مشکلات که در حیطه کار مدیران شهرستان و بعضاً مدیران استانی نیست و باید در جلسات مدیران کلان کشور نظیر سران قوا مطرح و با در نظر گرفتن مصالح نظام و مردم تصمیم درستی اتخاذ شود و بیش از این مردم را معطل تصمیمات و جلسات بدون بازدهی شهرستانی و استانی نکنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :