به گزارش کلهرنیوز، مکمل‌ها و مواد نیروزا که باید با هدف بهبود عملکرد یا جبران کمبود برخی مواد مغذی برای ورزشکاران و بدنسازان و توسط پزشک تغذیه یا متخصص تجویز شود، اکنون به چالش و تهدیدی برای سلامت جامعه به ویژه جامعه ورزشی تبدیل شده است.

در سال‌های اخیر این مواد به‌طور معمول در مقادیری بیش از نیاز روزانه ورزشکار تجویز می‌شود و مدت‌هاست این موضوع در کانون توجه متولیان سلامت قرار گرفته و هرزگاهی به صورت برجسته و آشکار مواردی از تهدیدات آن بیان می‌شود و گاهی نیز به صورت طولانی‌مدت از نظر‌ها و توجهات دور می‌شود و این در حالی است که آثار زیانبار آن همیشه جامعه ورزشی را تهدید می‌کند.

در این میان استفاده از هورمون‌های حیوانی که در دامپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بین برخی از ورزشکاران نیز متداول شده که متأسفانه به صورت قاچاق وارد استان شده و در درازمدت عوارض جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

مصرف خودسرانه مواد نیروزا به هر شکل مردود است

مهدی مجرب معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به اینکه تنها محل مجاز به عرضه مکمل‌ و دارو، داروخانه‌ها هستند اظهار داشت: داروخانه‌ها نیز بایذ این داروها و مکمل‌ها را در مقابل دریافت نسخه معتبر عرضه کنند.

مجرب با بیان اینکه مصرف دروهای نیروزا و مکمل‌ها به شکل غیرمجاز و بدون دستور پزشک مردود و غیرقابل پذیرش است گفت: در برخی موارد نیز فراورده‌ای شامل مولتی ویتامین یا مکمل با مشورت پزشک داروساز و به تعداد معلوم به مراجعه کننده عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مکمل‌ها و مواد نیروزا به طور معمول به دو صورت استروئیدهای آنابولیک یا هورمون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد  افزود: گزارشاتی وجود دارد مبنی بر اینکه فراورده‌های مورد استفاده در دامپزشکی و پرورش اسب توسط برخی از سودجویان به شکل قاچاق وارد استان می‌شود و در برخی از موارد با هدف پرورش اندام در باشگاه‌ها استفاده می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: اداره کل ورزش و جوانان، دامپزشکی و معاونت غذا و دارو به سهم خود بازرسی و پیگیری‌هایی دارند که تا حد ممکن از تخلف در این زمینه جلوگیری شود.

مجرب با بیان اینکه امسال ماهانه بیش از ۷۰ مورد بازرسی از باشگاه‌های ورزشی انجام و موارد مشاهده شده به اداره کل ورزش و جوانان استان گزارش شده است افزود: از ۴۶۰ بازرسی انجام شده در حوزه مکمل‌ها در ۹ ماهه اول امسال ۱۰ مورد با ورزش و جوانان مکاتبه شده و یک مورد نیز به مرجع قضایی ارجاع شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه عنوان کرد: هورمون‌ها ستعلام اصالت نیاز دارند و خروج آن‌ها از زنجیره رسمی توزیع غیرممکن است اما در زمینه استرروئید آنابولیک و هورمون‌های حیوانی بیشتر از طریق قاچاق وارد استان می‌شود.

وی با تأکید بر فرهنگ سازی و آگاه سازی جوانان و خانواده‌ها نسبت به عوارض مصرف خودسرانه این مکمل‌ها گفت: والدین باید مراقبت بیشتری داشته باشند و جوانان و نوجوانان نیز با توجه به عوارض جدی درازمدت بر سلامتی آن‌ها، از مصرف خودسرانه و بدون تجویز پزشک مکمل‌ها خودداری کنند.

مجرب عنوان کرد: عوارض شاخص قلبی عروقی همچون احتباس آب و نمک، ازدیاد فشار خون، بی‌نظمی ریتم قلب، خطر سکته‌های قلبی و مغزی، عوارض کبدی و آنزیم‌های کبد، عوارض عصبی و روانی، پرخاشگری و بی‌خوابی و اضطراب از جمله عوارض مصرف خودسرانه مکمل‌ها است.

وی افزود: مصرف این مکمل‌ها در ورزشکاران و نوجوانانی که سن رشد ان‌ها به پایان نرسیده نیز ممکن است سبب توقف رشد قد شود و عوارض خاص زنانه و مردانه نیز وجود دارد که در دراز مدت برای فرد مصرف کننده اشکال ایجاد می‌کند.

مجرب بیان کرد: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده عرضه مکمل‌ها و داروهای نیروزا در باشگاه‌ها با شماره تلفن ۰۸۳۳۷۱۰۶۲۷۲ تماس بگیرند.

باشگاه‌های متخلف پلمب شوند

محمدطیب صحرایی چندی پیش نیز در جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان نسبت به عرضه مواد نیروزا در باشگاه‌ها تذکر داد و اظهار داشت: جوانان در کرمانشاه به رشته‌های متفاوت ورزشی علاقه دارند که یکی از آنها رشته بدنسازی است؛ متاسفانه بسیاری از افراد سودجو با تبلیغات در فضای مجازی اقدام به فروش داروهای غیرمجاز و خطر آفرین می‌کنند.

وی با بیان اینکه در این بین در برخی از باشگاه‌ها نیز این داروها به فروش می‌رسد، گفت: علاوه بر فروش در این باشگاه‌ها برخی افراد اقدام به تزریق داروهای غیرمجاز می‌کنند که این امر زنگ خطری برای قشر جوان است.

صحرایی با اشاره به اینکه در رابطه با سلامت جوانان و مردم با هیچ فرد متخلفی مماشات نخواهیم کرد افزود: باید الزام شود که در باشگاه‌های بدنسازی بنر و پوسترهایی در مورد استفاده از داروهای نیروزا و مضرات آن نصب شو و در صورت اجرا نشدن با فرد خاطی به شدت برخورد شود.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه اداره کل ورزش و جوانان با همکاری علوم پزشکی باید عناوین داروهای غیرمجاز و مضرات آن را در باشگاه‌ها و داروخانه‌ها نصب کند، افزود: در این بنرها باید شماره‌ای گذاشته شود تا مردم در صورت مشاهده تخلف بتوانند تخلفات را گزارش کنند.

وی افزود: علوم پزشکی چندین نامه بابت اعلام تخلف تعدادی از باشگاه‌ها به اداره‌کل ورزش و جوانان داده است؛ در صورت اثبات ادعای علوم پزشکی باید آن باشگاه‌ها تا الان پلمب شده باشند در غیر این صورت اداره ورزش باید پاسخگو باشد.

قاسمی دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان نیز اظهار داشت: در حوزه مبارزه با کالاهای قاچاق سلامت محور در ۹ ماهه امسال در حوزه انتظامی و مرزبانی ۱۰۲ هزار و ۸۵۵ قلم، بخش تجهیزات و لوازم پزشکی ۴۱۳ هزار و ۵۶۱ قلم و در بخش لوازم آرایشی و بهداشتی ۱۳۱ هزار و ۶۴۱ قلم کالای قاچاق کشف و ضبط شده و این آمار زنگ خطری برای تمام دستگاهی اجرایی و مربوط به این حوزه است.

به دنبال ترویج این  پدیده بین جامعه ورزشی استان، مسئولان از مردم خواستند با مراجعه به سامانه https://nezarat.ifsm.ir نتیجه نظارت خود بر باشگاهی را که به آن مراجعه کرده‌اند برای بهبود خدمات و کمک به سلامت محور بودن فعالیت‌ها در میان بگذارند./تسنیم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :