در هر جامعه ای پس انداز که یکی از عوامل مهم و تعیین کننده در فرایند توسعه اقتصادی محسوب میشود.که این مفهوم در شکل پس انداز های مالی و غیر مالی مطرح میشود.در پس اندازهای مالی سرمایه های پراکنده در سطح جامعه برای خرید اموالی نظیر :زمین،مسکن ،ماشین،جواهرات و….صرف میشود.اما در پس اندازه ای غیر مالی این سرمایه ها برای خرید اوراق مشارکت و بیمه عمر با ویژگی پس انداز و….صرف میشود.که به کمک این سرمایه های غیر مالی هست که اجرای بسیاری از پروژه های مختلف فراهم میشود.
مطالعات در این زمینه نشان میدهد که نسبت پس انداز به تولید ناخالص ملی در ۱۴کشور از ۲۰کشوری که از لحاظ توسعه اقتصادی بالاترین رشد را داشته اند بالغ بر ۲۵ درصد بوده است.اما این نسبت در ۱۴کشور از ۲۰کشور ی که کمترین رشد را داشته اند کمتر از ۱۵درصد بوده است.که خود گواه رابطه ای مستقیم میان پس انداز و تولید ناخالص ملی می باشد.بیمه عمر و پس انداز هم در کارکردهای کلان اقتصادی نظیر مقابله با کاهش ارزش پول و هم در سطح خرد با ایجاد سرمایه برای اعضای جامعه ،باعث تحکیم اقتصاد خانواده و در راستای آن جامعه میشود.
در مورد بیمه های عمر باید ابتدا نیاز اقتصادی اشخاص برای آنها ترسیم گردد.زیرا در دوره های متفاوت از زندگی برای هر انسانی ،شرایط و نیازهای مطابق با زمان خود را دارد.اگه بیمه گران بتوانند به روشنی و آسان این نیازهای اقتصادی را تشریح کنند.فروش بیمه های عمرآسان تر خواهد بود .زیرا هیچ فردی تا زمانیکه نیازش و کاربرد بیمه های عمر در آینده او و خانواده اش را نداند انگیزه کافی برای خرید آن را هم ندارد.پس مسئله نخست ما تبیین نیازهای اقتصادی از طریق شیوه های مناسب است.زیرا ما نمی دانیم که آینده وسرنوشت خانواده مان بعد از ما چه خواهد شد؟چون نداشتن یک اهرم حمایتی برای خانواده همانند غرق شدن در دریا است.
امروزه که کشور ما به سرعت به پیر شدن نزدیک میشود.از مواردی که بتدریج جامعه را به سوی امید به زندگی طولانی سوق می دهد بهداشت،درمان ، تغذیه خوب و….می باشد.کمبود درآمد از جمله موارد و عوامل خارجی هست که زندگی افراد را تهدید میکند.چرا یه شهروند ایرانی که بازنشسته میشود باید دوباره کار کند ،اما یک شهروند ژاپنی که بازنشسته میشود چمدانش را بر می دارد و به گردش دور دنیا میرود و از باقی عمرش لذت میبرد.علت این همه تفاوت در نگرش و عدم شناخت نیازهای اقتصادی ما است.
متاسفانه مردم جا معه ما تمایل چندا نی به پس انداز ندارند. به دلیل اینکه در فرهنگ اجتماع عده ای از مردم تاکید شده است : هر آن کس که دندان دهد نان دهد.این طرز تفکر صحح نیست ، زیرا انسان تا تلاش نکند و آینده نگر نباشد سرنوشتش عوض نمی شود.باید در زمانی که توان کار و فعالیت دارد و دچار فشارهای اقتصادی دوران پیری نشده به فکر پس انداز باشد تا در زمان پیری و کهولت سن بدون دغدغه از زندگی خود لذت ببرد .پس اندازهای کوچک وقتی در سیستم بانکی قرار بگیرند برای بانک موثر خواهند بود ، در حالیکه پس اندازهای بانکی با بیمه عمر و تامین آتیه تفاوت زیادی دارند.شخصی اگر یک حساب بانکی در بانک ایجاد کند و فوت نماید مانده حساب پس انداز به وراث آن مسترد می گردد ولی در بیمه عمر و پس انداز حتی اگر یک قسط از طرف بیمه گذار پرداخت شده باشد و فوت نماید سرمایه ثبت شده در بیمه نامه که قبلا خریداری شده است به وراث بیمه گذار پرداخت می گردد. یکی از آثار سرمایه گذاری مقابله با تورم است. برای مقابله با تورم در جامعه ، بیمه نامه های عمر و پس اندازباید به نحوی طراحی شده باشند که ارزش افزوده و سود حاصله از آن در نظر گرفته شده باشد تا بتوتند با تورم مقابل کند ،محصولات شرکتهای بیمه باید با نیازهای جامعه هم تطابق داشته باشد .
یکی از بزرگترین آفات موجود در اقتصاد کشور ما تورم است که در بالا جهت خلاصی از آثار آن در سرمایه گذاری در بیمه عمر گفتیم ، برای دوری از این افت بیمه نامه باید قابلیت کافی را متناسب با نیازهای آحاد جامعه داشته باشد.بنابراین بیمه عمر و پس انداز باید هم در زمان حیات و هم فوت باعث تقویت منابع درآمد خانواده شود.
یکی از عوامل مهم در رفع نگرانی های اقتصادی در خانواده ها پس انداز کردن برای فرزندان است.در کشورهای توسعه یافته هنگامی که بچه ای متولد میشود والدین بیمه نامه ای را برای او می خرند که آینده فرزندشان را تامین کنند.
یکی از شاخص های رفاه اجتماعی را می توان از نگاه به بیمه های عمر و پس اندار دریافت کرد.در هر جامعه ای که در ان بیمه عمر از رشد مناسب برخوردار باشد می توان گفت که از منظر اقتصادی هم پیشرفت داشته است.امروز از آنجا که انتظار بیمه گذاران با گذشته تفاوت کرده بیمه نامه های عمر و پس انداز باید با نیاز بازار ساماندهی شوند.
در کشورهای جنوب شرق آسیا ، اروپا و آمریکا به این دلیل اینقدر از بیمه نامه های عمر و پس انداز استقبال می شود زیرا در گذشته حرف از تامین حداقل معیشت بود اما امروزه صحبت از ایام پیری طرح میشود .زیرا در هیچ کجای دنیا سیستم های اجتماعی دولتی جوابگوی نیازهای بشر نبوده و نیست .چون وظیفه اینها تامین حداقل دریافتی برای بیمه گذاران می باشد همانند تامین اجتماعی در کشور خودمان.
کسانی که یک عمر کار کرده و یک مستمری بازنشستگی دریافت می کنند نمی توانند نیازهای خود و خانواده را تامین کنند.راه پیشنهادی خرید بیمه عمر و پس اندار هست که باید دولتها مردم را به خرید بیمه نامه های عمر جهت رفاه بیشتر خانواده ها تشویق کنند.
بیمه عمر و پس انداز در واقع یک سرمایه گذاری مطمئن با سود تضمینی و علی الحساب است که علاوه بر پرداخت سود علی الحساب به سپرده گذاران ، و مهم تر از این هم شامل پوشش های بیمه ای بسیار زیاد ی از قبیل اتفاقات ناگواری چون حادثه و فوت ،نقض عضو واز کار افتادگی و یا بیماریهای خاص اتفاق بیافتد بیمه حامی شما خواهد بود . بیمه عمر که خود یکی از پر طرفدارترین نوع بیمه در سراسر جهان به حساب می آید ، در کشور خودمان هم روز به روز به تعداد طرفداران خریداران آن هم افزوده میشود . به امید روزی که هر ایرانی حداقل یک بیمه نامه عمر و پس انداز داشته باشد تا هیچ کس نگران فردای خود نباشد. به امید فردایی بهتربرای سرزمین سبزمان
همایون رنجبر
مدیر سایت خبری کلهر نیوز

این خبر را به اشتراک بگذارید :