به گزارش کلهرنیوز، هر ساله سیزده بدر مردم ایران در دل طبیعت روز خود را می‌گذرانند تا بخاطر سرسبزی و زیبایی که محیط زیست اطراف دارد از این روز استفاده کنند، اما برخی با طبیعت نامهربان هستند چرا که هرگونه آسیب به طبیعت آثار مخربی برای آیندگان خواهد داشت از این رو محافظت از طبیعت نیاز به فرهنگ سازی دارد.

در گذشته سبزه را سیزدهم فروردین به نشانه احترام به طبیعت در دل زمین می‌کاشتند اما امروزه شاهد رها شدن آن‌ها در کوچه و خیابان هستیم.

 سیزده بدر امروزی با آیین کهن نیاکان ما متفاوت شده است/ مردم سبزه‌های نوروزی خود را به صحرا می‎بردند و برای احترام به زمین و گیاه، آن را در خاک می کاشتند

نصرت‌الله عزیزی در گفتگو با خبرنگار مرصاد، با بیان اینکه باورهای مرتبط با بخت و تقدیر، از اعتقادهای بسیار کهن و همچنان زنده و پایدار ایرانیان در سیزده بدر سرچشمه می‌گیرد، اظهار داشت: در کتاب مجمل التواریخ چنین آمده ” اول مردی که به زمین ظاهر شد پارسیان او را کل شاه می گویند، پسر و دختری از او ماند که “مشیه و مشیانه” نام گرفتند و روز سیزده نوروز با هم ازدواج کردند.

وی گفت: در آن زمان چون عقد و نکاحی شناخته شده نبود آن دو به وسیله گره زدن دو شاخه سبز پایه ازدواج خود را بنا نهادند.  و به همین دلیل امروز هم دختران و پسران برای بستن پیمان زناشویی نیت می کنند و علف گره می زنند. این رسم از زمان کیانیان تقریباً متروک شد ولی در زمان هخامنشیان دوباره شروع شده و تا امروز باقی مانده است.

این کارشناس ارشد علوم اجتماعی و فعال فرهنگی با بیان اینکه بشر در طول زندگی ‌خود با انواع مشکلات مواجه می‌شود،  افزود: مردم می‌خواهند با رفتن به طبیعت شومی‌ها را به آن برگردانند و اعتقاد دارند که مشکلات و گره‌های زندگی باید به طبیعت برگردانده شود.

وی خاطرنشان کرد: «سیزده بدر» یا «سینزده به در» یا «سینزه به در» را اگر بر اساس لغت نامه دهخدا بخواهیم معنا کنیم به این شکل است: «سیزده» که به معنای سیزده و یا روز سیزدهم است. «به» به معنای به سوی و «در» به معنای در و دشت و صحرا است.

وی تصریح کرد: عده ای معتقدند “سیزده‌بدر” روز رفع کردن نحسی‌ها و بلایا است، و در این روز با گره زدن سبزه مشکلات و گرفتاری رفع میشود چرا که گره در گیاه در حال رشد حتما باز خواهد شد و آن مشکل مرتفع می شود.

عزیزی خاطرنشان کرد: پیشینیان معتقد بودند که در روز ۱۳ فروردین، ایزد باران بر دیو خشکسالی پیروز می شود. اغلب مردم در این روز سبزه های سفره هفت سین خود را به دل طبیعت می بردند و سبزه را در آب روان رها می کردند.

وی با اشاره به اینکه سیزده بدر امروزی با آیین کهن نیاکان ما متفاوت شده است، گفت: در گذشته، مردم سبزه‌های نوروزی خود را به صحرا می‎بردند و برای احترام به زمین و گیاه، آن را در خاک می کاشتند اما امروزه سبزه‌ها در طبیعت، خیابان‌ها و سطل زباله رها می شود.

این فعال فرهنگی افزود: در مناطق کردنشین در پایان روز سیزده بدر ۱۳عدد سنگ را به پشت سر پرتاب می‌کنند بدین معنا که آرزو می‌کنند که بلایا و نواحس از شخص دور شود و به ازای هر سنگ یک آرزوی نیک می‌کنند.

عزیزی عنوان کرد: در گذشته مسابقات اسب دوانی، یادآور جنگ ایزد باران و دیو خشک سالی انجام می‌شده و در کنار این مسابقات، انواع بازی‌ها و رقص‌های گروهی، آب پاشی و آب بازی در این روز به پاسداشت پیروزی و برتری نیروی ایزد آب و از بین رفتن نیروهای بد و پلیدی‌ها محبوبیت داشته است.

وی گفت: اکنون از رسوماتی که در این روز باقی مانده اند، گره زدن علف برای نزدیک شدن پیوند زنان و مردان، پختن آش رشته و سبزه به آب دادن هستند که خانواده ها از ابتدای روز سیزده بدر به سمت طبیعت و فضای آزاد حرکت می کنند و این رسم را به جا می‌آورند.

صیانت از جلوه های الهی را سرلوحه رفتار و منش خود قرار دهیم

احد جلیلیان در گفتگو با خبرنگار مرصاد، ضمن تبریک فرا رسیدن سیزده فروردین، با بیان اینکه صیانت از جلوه های الهی را سرلوحه رفتار و منش خود قرار دهیم، اظهار داشت: مردم عزیز ترجیحاً  محل اسکان خود را در اماکنی انتخاب کنند که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد و از لگدمال کردن گیاهان و شکستن سرشاخه های درختان خودداری شود.

مدیر کل محیط زیست استان کرمانشاه افزود: مردم در این روز کیسه زباله با خود ببرند، مراقب گیاهان و حیوانات باشند، آتش روشن را رها نکنند تا طبیعتی را که خداوند برای ما ارزانی داشته است بیشتر از این آسیب نبیند.

وی گفت: برخی از زباله ها همچون بطری پلاستیکی و ظروف شیشه ای ممکن است هیچ گاه تجزیه نشوند و این موضوع می تواند عواقب زیست محیطی فاجعه باری به همراه داشته باشد.

جلیلیان با اشاره به اینکه برخی تفریحات عواقبت ناخوشایندی برای محیط زیست به همراه دارد، گفت: یکی از رفتارهای ضد محیط زیستی که در این روز دیده می شود نوشتن یادگاری روی تنه درختان است و شکستن آنها برای آتش روشن کردن است لذا بهتر است با رعایت اخلاق طبیعت‌گردی از جنگل‌ها و مراتع به عنوان مواهب الهی و مظاهر طبیعی حفاظت کنیم و از برپایی آتش در طبیعت، تخریب درختان و درختچه‌ها و رهاسازی زباله در طبیعت به صورت جدی خودداری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: جلوگیری از شکار و صید حیات وحش و عدم حمل هرگونه سلاح، تبر، اره و تور صیادی از دیگر توصیه‌ها به مردم است و هموطنان لازم است به جای شکار حیوانات و به جای چیدن گلها و گیاهان، از آنها عکس بگیرند و سالها از دیدن آن عکس لذت ببرند.

این مسئول گفت: هموطنان گرامی در صورت مواجه شدن با هر گونه حریق در جنگل نسبت به خاموش کردن آن اقدام و یا با مراکز آتش نشانی، محیط زیست و منابع طبیعی تماس گرفته و موضوع را گزارش کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، نامگذاری روز طبیعت با هدف حفاظت از طبیعت و زیستمندان آن در روز سیزده بدر صورت گرفته است لذا باید در این روز بیشتر هوای طبیعت را داشته و به فکر موجودات زیستی آن باشیم.

گفتنی است سیزده نه تنها نزد مردمان کهن این سرزمین نحس نبوده، بلکه یادآور ایزد محبوبی نیز هست که برای آنها سرسبزی زمین و طراوت طبیعت را به ارمغان می‌آورد.

منبع: شبکه اطلاع رسانی مرصاد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :